Haji
merupakan perlakuan ibadah umat islam yang mempunyai banyak simbolik yang
dikemukakan kepada manusia dalam bentuk penonjolan diri, demostrasi atau perisytiharan,
bukan menuntut sesuatu yang bersifat kebendaaan atau keduniaan, tetapi
demontrasi untuk menyatakan tauhid dengan slogan dan laungan kalimah suci,
Allahhu Akhbar, Allah Maha Besar, berulang-ulang kali dengan keyakinan dan
ketaqwaan, pengakuan yang jelas dan tegas sekalipun kufur atau musyrikin tidak
menyenanginya.
Pengisytiharan
tauhid yang jelas dan laungan yang tegas dilakukan serentak menyebut nama
Allah, "Labayk Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak Labbayk,
Innal Hamda Wa al- Ni'mata Laka wa al-Mulk, La Syarikalak", dilaungkan
bukan kerana sesuatu kekurangan, tetapi penyataan sesuatu ibadah dalam bentuk
demontrasi menentang syirik, kezaliman dan kesesatan yang dilakukan oleh
manusia yang tidak mentauhidkan Allah.
Sikap dan
pendirian yang tegas dalam perkara 'ubudiah yang menjadi ajaran para
anbia' sejak zaman-berzaman perlu diisytihar dengan jelas supaya sekali-kali
jangan terlibat dengan syirik atau tanghut.
Sebaliknya
hendaklah mengabdikan diri semata-mata kerana Allah - diri, pemikiran, fizikal,
harta benda dan nawaitunya hanya semata untuk Allah. Segala bentuk kesesatan,
syirik atau penyembahan system yang menuju ke arah taghut wajib dijauhi.
Islam tidak
menuntut sikap bertindak balas terhadap pihak yang memsongkan akidah, tetapi
bersikap Islam, kebaikan dan keamanan. Bagaimanapun, jika mereka sering dan
terus berusaha menyelewengkan manusia daripada mentauhidkan Allah maka
diwujudkan suatu amalan ibadah dalam bentuk demonstrasi terang-terangan bagi
melawan kerja-kerja mereka yang sesat sekalipun orang-orang musyrikin, golongan
kuffar dan munafiqun tidak menyenanginya.
PENGERTIAN HAJI
Haji
merupakan perlakuan ibadah umat islam yang mempunyai banyak simbolik yang
dikemukakan kepada manusia dalam bentuk penonjolan diri, demostrasi atau
perisytiharan, bukan menuntut sesuatu yang bersifat kebendaaan atau keduniaan,
tetapi demontrasi untuk menyatakan tauhid dengan slogan dan laungan kalimah
suci, Allahhu Akhbar, Allah Maha Besar, berulang-ulang kali dengan keyakinan
dan ketaqwaan, pengakuan yang jelas dan tegas sekalipun kufur atau musyrikin
tidak menyenanginya.
Pengisytiharan
tauhid yang jelas dan laungan yang tegas dilakukan serentak menyebut nama
Allah, "Labayk Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak Labbayk,
Innal Hamda Wa al- Ni'mata Laka wa al-Mulk, La Syarikalak", dilaungkan
bukan kerana sesuatu kekurangan, tetapi penyataan sesuatu ibadah dalam bentuk
demontrasi menentang syirik, kezaliman dan kesesatan yang dilakukan oleh
manusia yang tidak mentauhidkan Allah.
Sikap dan
pendirian yang tegas dalam perkara 'ubudiah yang menjadi ajaran para
anbia' sejak zaman-berzaman perlu diisytihar dengan jelas supaya sekali-kali
jangan terlibat dengan syirik atau tanghut.
Sebaliknya
hendaklah mengabdikan diri semata-mata kerana Allah - diri, pemikiran, fizikal,
harta benda dan nawaitunya hanya semata untuk Allah. Segala bentuk kesesatan,
syirik atau penyembahan system yang menuju ke arah taghut wajib dijauhi.
Islam tidak
menuntut sikap bertindak balas terhadap pihak yang memsongkan akidah, tetapi
bersikap Islam, kebaikan dan keamanan. Bagaimanapun, jika mereka sering dan
terus berusaha menyelewengkan manusia daripada mentauhidkan Allah maka
diwujudkan suatu amalan ibadah dalam bentuk demonstrasi terang-terangan bagi
melawan kerja-kerja mereka yang sesat sekalipun orang-orang musyrikin, golongan
kuffar dan munafiqun tidak menyenanginya.
PENSYARIATAN HAJI
Haji adalah
merupakan salah satu dari hukum Islam yang lima yang wajib ditunaikan oleh
setiap Muslim, lelaki dan perempuan apabila cukup syarat-syaratnya. Menurut
jumhur ulama', fardhu haji mula diwajibkan pada tahun ke enam Hijrah kerana
pada tahun itulah turunnya wahyu Allah yang bermaksud:
"Dan
tunai atau sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah"
(Surah Al- Baqarah ayat 196)
Dalam pada
itu Ibnul Qaiyim menguatkan pendapat bahawa mulai diwajibkan haji itu ialah
pada tahun ke sembilan atau ke sepuluh Hijrah. Sesiapa yang menafikan hukum
wajib haji itu maka bererti kufur dan murtadlah ia dan terkeluar dari Agama
Islam.
Sebagaimana
firman Allah yang bermaksud:-
"Dan
menjadi kewajipanlah bagi manusia terhadap Allah untuk mengunjungi rumah itu
bagi yang sanggup berjalan diantara mereka. Dan barang siapa yang
mengingkarinya, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu)
dari sekalian alam"
(Surah Ali Imran ayat 97)
PENSYARIATAN HAJI
Haji adalah
merupakan salah satu dari hukum Islam yang lima yang wajib ditunaikan oleh
setiap Muslim, lelaki dan perempuan apabila cukup syarat-syaratnya. Menurut
jumhur ulama', fardhu haji mula diwajibkan pada tahun ke enam Hijrah kerana
pada tahun itulah turunnya wahyu Allah yang bermaksud:
"Dan
tunai atau sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah"
(Surah Al- Baqarah ayat 196)
Dalam pada
itu Ibnul Qaiyim menguatkan pendapat bahawa mulai diwajibkan haji itu ialah
pada tahun ke sembilan atau ke sepuluh Hijrah. Sesiapa yang menafikan hukum
wajib haji itu maka bererti kufur dan murtadlah ia dan terkeluar dari Agama
Islam.
Sebagaimana
firman Allah yang bermaksud:-
"Dan
menjadi kewajipanlah bagi manusia terhadap Allah untuk mengunjungi rumah itu
bagi yang sanggup berjalan diantara mereka. Dan barang siapa yang
mengingkarinya, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu)
dari sekalian alam"
(Surah Ali Imran ayat 97)
SEJARAH HAJI
Dari segi
sejarah, ibadah haji ialah syariat yang dibawa oleh junjungan Nabi kita
Muhammad S.A.W. sebagai membaharui dan menyambung ajaran Nabi Allah Ibrahim
A.S. Ibadat haji mula diwajibkan ke atas umat Islam pada tahun ke-6 Hijrah,
mengikut haul yang mashur iaitu dengan turunnya ayat 97 surah Al-Imran yang
bermaksud :
" Dan
Allah Taala mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi
Baitullah iaitu sesiapa yang mampu dan berkuasa sampai kepada-Nya dan sesiapa
yang kufur dan ingkar kewajipan haji itu, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya dan
tidak berhajatkan sesuatu pun daripada sekelian makhluk".
Pada tahun
tersebut Rasulullah S.A.W. bersama-sama lebih kurang 1500 orang telah berangkat
ke Makkah untuk menunaikan fardhu haji tetapi tidak dapat mengerjakannya kerana
telah dihalang oleh kaum Quraisy sehinggalah mewujudkan satu perjanjian yang
dinamakan perjanjian Hudaibiah.
Perjanjian
itu membuka jalan bagi perkembangan Islam di mana pada tahun berikutnya ( Tahun
ke-7 Hijrah ), Rasulullah telah mengerjakan Umrah bersama-sama 2000 orang umat
Islam. Pada tahun ke-9 Hijrah barulah ibadat Haji dapat dikerjakan di mana
Rasulullah S.A.W. mengarahkan Saidina Abu Bakar Al-Siddiq mengetuai 300 orang
umat Islam mengerjakan haji.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar